Artikel
Bättre flyt på Sjöräddningssällskapets nya webb
En mindre förändring ledde till en större, som innebär att Sjöräddningssällskapet nu fått en uppdaterad webblösning med ett hav av nya funktioner. – Vi hoppas såklart att webben ska kunna ge en tydligare bild av vilka vi är och vad vi gör, och på så sätt kunna leda besökaren till att ge en gåva eller bli medlem, säger redaktören Magnus Edgren.
När man hamnar i svårigheter ute till sjöss kan man vara trygg i vetskapen om att Sjöräddningssällskapet har lämnat kajen inom maximalt 15 minuter från det att larmet går. Den garantin kan Sjöräddningssällskapet ge tack vare sin omfattning, då 74 räddningsstationer, 270 enheter och 2 400 frivilliga sjöräddare ingår i organisationens flotta, som finansieras av gåvor och medlemsavgifter.
Webbplatsen utgör därmed en väsentlig del av verksamheten, eftersom den både bidrar med information och de formulär som används för att skänka valfri summa. Det var också med formulären som Kodameras arbete inleddes 2020, i form av uppfräschade flöden och ny design, innan man bestämde sig för att låta det sammanfalla med en uppdatering av webblösningen till den betydligt modernare plattformen Drupal 9.
– Genom att bygga en ny webb så kunde vi ta hänsyn till vad som verkligen behövdes och inte ta med allt rakt av från den gamla lösningen, konstaterar webbspecialisten Alexander Karlsson, vars kollegor på Kodamera genomförde en discoveryprocess där behov och önskemål hos Sjöräddningssällskapet kartlades grundligt.
“Ska vara pang på”
Data och användarbeteende fick också i hög utsträckning styra utformningen av den nya webben, berättar Vigfus Valgeirsson, digital designer och utvecklare på Kodamera.
– En stor del av UX-uppdateringen har handlat om hur man kan nyttja “headern”, alltså menyn i toppen av webbsidan, för att skapa snabba ingångar till de områden som är viktiga för Sjöräddningssällskapet och dess användare. Där hade vi en tes kring att det ska vara “pang på”: man ska se med en gång var saker ligger. Istället för att gömma vissa saker i menystrukturen så plockade vi ut dem som menyobjekt och lokaliserade andra viktiga vägar för besökare på webbplatsen, däribland genom sökning.
Genom ett nära samarbete med Sjöräddningssällskapets egna redaktörer och designers kunde vi tillsammans utforma en helt ny struktur för webbplatsen. Samtidigt introducerades möjligheten att publicera olika typer av innehåll via användandet av Drupal-modulen Layout Builder, som bland annat använts för att bygga upp en helt ny FAQ-komponent.
– Den redaktionella upplevelsen är många gånger bättre. Som redaktör kan man nu justera innehållet utifrån hur det ska ligga på webben, och det är en stor fördel, menar Alexander Karlsson.
Många förbättringsåtgärder
Förenklade sätt att donera till verksamheten, ökad tillgänglighet, en större bredd i urvalet av hur olika sorters innehåll ska presenteras, tydligare upplägg på de olika stationssidorna, typsnittsförändringar – ja, skillnaderna är stora och många vid en jämförelse av Sjöräddningssällskapets gamla och nya webbplats.
Webbredaktören Magnus Edgren ger tummen upp till samarbetet under processen, och recenserar den nya lösningen så här:
– Webben känns genomtänkt, och Kodamera har hela tiden jobbat för att den ska vara tillgänglig och lättnavigerad för besökarna. Lösningen känns modern och rolig: det är lätt att klicka runt och hitta det man söker efter. Vi har lyft den lokala verksamheten ganska mycket, vilket innebär att stationer, larm, räddningsflotta och gåvor nu samverkar på ett mycket bättre och roligare sätt än tidigare!
Besök gärna Sjöräddningssällskapets nya webbplats för att se det slutliga resultatet.
Vill ni dra nytta av vår UX-expertis?
Prata då med Henrik, som vet precis hur vi kan hjälpa er vidare på bästa sätt.