Artikel
Kodamera hjälper till att skapa reseminnen för livet
På safariresor.se tar många människor första klivet mot vad som kan bli deras livs största äventyr. Kodamera har också fått i uppdrag att se till så att starten – den rent digitala upplevelsen – ska bli precis vad de har tänkt och hoppats.
Safariresor är, som namnet antyder, ett företag som säljer skräddarsydda resor till Afrika. Destinationerna är många och de olika resmålen har flera olika inriktningar: storstad, strand och savann. Vid årsskiftet växte Safariresor ytterligare genom att förvärva den norska branschkollegan ToppAfrika, samtidigt som man tidigare sjösatt den nischade webbplatsen kilimanjaro.se.
När Safariresor under 2019 tog kontakt med Kodamera så var det i första hand för att undersöka möjligheten att teckna ett serviceavtal, detta för att underlätta den dagliga driften av de olika webbplatserna.
– Ambitionen har varit att först lösa det kortsiktiga med drift och hostinglösningar, men vi har även pratat om hur vi kan jobba mer med UX och förbättra kundupplevelsen för användarna på webbplatsen, samt hur vi kan optimera backoffice-flödet kring de inkomna reseförslagen, säger Daniel Vaziri, projektledare och UX-designer på Kodamera.
Initialt skedde en teknisk genomlysning av safariresor.se, lite likt en besiktning av en bil, där syftet är att skaffa sig kunskap om arkitektur, integrationer, moduler och olika custom-lösningar, med målet att drift och förvaltning ska fortlöpa smidigt. Utöver detta har en inledande UX-analys av webbplatsen också genomförts, tillåtit Kodamera att spåna på sätt att optimera den ytterligare utifrån användarens perspektiv. Här har man bland annat identifierat möjligheter kring beställning av resor, både för kunder och redaktörerna.
Webbplatsen ligger idag på Drupal 7, som Kodamera har stor erfarenhet av att hantera. I samarbetet ingår att förvalta den lösningen, samtidigt som man gemensamt tittar på framtida uppdateringar av plattformen.
Daniel Vaziri konstaterar att det överlag handlar om ett intressant projekt:
– För många är det en livsdröm att åka på safari, så det är en kul produkt att jobba med eftersom folk som köper den oftast är väldigt förväntansfulla. Det är en upplevelse som de ska ha med sig hela livet, och det känns roligt och spännande att få vara med och göra den så bra som möjligt.
Dags att gå från ord till handling?
Skicka ett mejl eller slå oss en signal om ni behöver hjälp med era digitala lösningar!