Artikel
Matomo – det starka alternativet till Google Analytics
Matomo har seglat upp som ett populärt webbanalysverktyg både i Sverige och världen. Här ger vi en förklaring till det, genom att svara på några vanligt förekommande frågor!
Vad är Matomo?
Matomo är en plattform för webbanalys, byggd på öppen källkod. Den ger detaljerade rapporter över en webbplats och dess besökare, inklusive vilka sökmotorer och nyckelord som använts, språket de talar, filer som laddats ner och mycket mer. Matomo skapar med andra ord en bild över hur den aktuella webbplatsen används.
Varför är Matomo ett bättre val än Google Analytics?
Även om det går att använda Matomo via "molnet" så är en av dess stora fördelar att applikationen kan installeras på en egen server och därigenom ge dig full kontroll över datan, både vad gäller programkod och statistik. I Google Analytics kan du, via en speciallösning, placera datan lokalt, men den delas fortfarande med Google. Det har ryktats att Google tänker placera servrar i Europa, men fram till dess så hävdar många att man bryter mot EU:s dataskyddsförordning. Matomo har i flera sammanhang också lyfts fram som ett enklare och mer funktionellt verktyg än Google Analytics.
Är Matomo GDPR-säkert?
Med Matomo är det du som ansvarar för att datan hanteras på ett säkert sätt. Det är således också upp till dig att se till så att det moln eller den server där Matomo finns är skyddad mot intrång, och att plattformen dessutom uppdateras regelbundet.
Vilka är, enligt Kodamera, de främsta fördelarna med Matomo?
- Du kan samla in användarspecifik data (vilket samtidigt är en möjlighet som ska användas ansvarsfullt och i enlighet med rådande GDPR-lagar).
- Du kontrollerar helt den data du samlar in, och delar den därmed inte med andra företag.
- Du kan på ett enkelt sätt skapa anpassade rapporter och dashboards för den data som du är intresserad av att följa.
- Matomo går att använda på alla intranät och digitala tjänster, utan begränsningar. Du väljer helt enkelt själv var plattformen ska appliceras.
- Matomo kan genom ett plugin-system utökas med fler funktioner såsom heatmaps, SEO-verktyg, m.fl.
- Du behöver inte samla in godkännanden eller “consent” via cookies eftersom du kan ställa in i Matomo att inte använda sig av spårnings-cookies.
Finns det då inga nackdelar med Matomo?
Jo, det är klart att det gör. En är infrastrukturen, som behöver sättas upp och betalas för, och där implementationen är mer komplex än i fallet med Google Analytics. Samtidigt är den stora vinsten att man äger och kontrollerar sin egen data, vilket också medför andra möjligheter. Det går egentligen att vända på det och tänka på riskerna som det innebär att använda Google Analytics, där lagändringar medför komplexitet kring insamling av data som då blir bristfällig. Med Matomo säkerställs att all data samlas in, och att det därmed inte finns ett bortfall av data som skulle kunna ligga till grund för viktig affärsbeslut.
Är det många som använder Matomo?
Det blir allt fler, både generellt och bland våra kunder. En anledning är Matomos egen förträfflighet, en annan problematiken kring Google Analytics och det faktum att tjänsten klassats som olaglig i Österrike. Igår nåddes vi också av nyheten att danska Datatillsynet går på samma linje och menar att Google Analytics inte är förenligt med GDPR. Det är möjligt att fler länder följer det österrikiska exemplet så småningom, och därmed har behovet av alternativa webbanalysverktyg ökat. Frågar du oss är Matomo det bästa i den kategorin just nu.
Hur kan Kodamera hjälpa er med Matomo?
Det krävs teknisk kunskap för att sätta upp och konfigurera Matomo, och där kan vi på Kodamera stå till ert förfogande. Sedan återstår även tolkningen av den data som utvinns: var besökarna kommer in på sajten, hur de navigerar och hur ni “förlorar” dem, för att sedan använda det till er fördel. På Kodamera har vi stor erfarenhet av den sortens arbete, och kan också bistå med konverterings- och prestandaoptimering.
Har du fler frågor om Matomo?
Hör av dig till Andreas – han sitter på de flesta svaren kring plattformen!