Ny webb ska ge fler bidrag till Sjöräddningssällskapets uppdrag

Sjöräddningssällskapets beundransvärda verksamhet bygger på de donationer som görs. Efter att Kodamera sett över organisationens webbplats har det blivit ännu enklare att skänka gåvor som gör skillnad.

Projektperiod:

2021 - 2023

Bakgrund

Med sina 2 200 frivilliga sjöräddare, stationerade på 73 olika platser runtom i Sverige, räddar Sjöräddningssällskapet, SRSS, årligen otaliga liv längs kusterna och på våra största sjöar. Insatserna finansieras av medlemsavgifter och gåvor från allmänheten. Dessa medel har bland annat gjort det möjligt att investera i ny teknik och moderna båtar. Genom samarbete med oss på Kodamera har SRSS även lyckats digitalisera det larm- och rapporteringssystem som används till sjöss. 

Lorem ipsum

Utmaning

För SSRS är det av yttersta vikt att webbplatsen är lättnavigerad, logisk och tillgänglig för alla. Det ska vara enkelt att ta del av information och bli medlem. SRSS kände själva att det fanns ett behov av att förbättra den övergripande användarupplevelsen, samtidigt som de såg möjligheten att skapa en mer interaktiv och engagerande webbplats.
 

“För besökaren är den nya webbplatsen mer logisk i sitt navigationsflöde och i sin informationsarkitektur. Vi har lagt ett stort fokus på att få innehållet att bo på rätt ställe. Det ska inte finnas några tveksamheter kring det.”

Vigfus Valgeirsson, digital designer och utvecklare på Kodamera

Personer som står framför en whiteboard

Process

Ett tätt samarbete med SRSS påbörjades och i första skedet kartlades samtliga behov och önskemål i en workshop. Genom att analysera data från verktygen Hotjar och Google Analytics kunde vi även identifiera  olika användarbeteenden och -mönster som visade hur besökarna rörde sig på webbplatsen. Därefter påbörjades det omfattande förändringsarbetet.

Två mobiltelefoner intill varandra

Lösning

En viktig del var att skapa snabba ingångar till prioriterade områden, som gåvo- och medlemssidan. Istället för att “gömma” dem i menystrukturen så framhävs de som separata menyalternativ. Det har också blivit enklare att söka på webben för att navigera sig rätt. Menystrukturen har förenklats för att undvika överbelastning av information, vilket har inneburit att de olika huvudområdena fått undersidor där det går att hitta aktuell information och vidareläsning. Formulären för nya medlemmar och gåvor har samtidigt uppdaterats i enlighet med övriga förbättringar på webbplatsen: med bättre läsbarhet, tydligare färgkontraster och en mer logisk uppdelning. Dessa förbättringar har sammanfattningsvis skapat en webbplats som lägger grunden för nya framgångsrika sjöräddningsuppdrag.

“Kodamera har varit tillgängliga och aldrig svåra att nå. Webbplatsen känns genomtänkt och de har hela tiden jobbat för att den ska vara tillgänglig och lättnavigerad för besökarna.”

Magnus Edgren, webbredaktör på Sjöräddningssällskapet

Vill ni också ha hjälp med era UX-utmaningar?

Hör av er till André så kan vi titta på era behov och hitta den bästa vägen framåt.

André Aznar

André Aznar

Teamleader & Art Director

andre@kodamera.se0708-70 59 88

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

I vårt nyhetsbrev delar vi med oss av vår vardag som kretsar kring skräddarsydda webblösningar och vårt medarbetardrivna arbetssätt.

Vill du veta mer om hur vi behandlar personuppgifter?