Artikel
André sammanfattar ett decennium på Kodamera
Ett helt decennium har passerat sedan André Aznar klev innanför Kodameras dörrar för första gången, och under dessa år har det hunnit hända ett och annat. Bland annat har han själv uppfyllt en lärarprofetia från sin studietid.
När IT-bubblan sprack runt millennieskiftet var André Aznar mitt inne i YH-utbildningen Grafit Webbarkitekt, med inriktning mot design. Fram till dess hade han sett många studenter från tidigare klasser nappa på erbjudanden från arbetskraftstörstande byråer, men vid den här tidpunkten slutade andra av en annan anledning: den digitala tidsåldern hade, enligt dem, nått sin ände.
Namn: André Aznar
Styrka: Magkänslan
Svaghet: Svårt att släppa saker
Favorittjänst: Strava
Okända skills: Grilla
Fritidsintressen: Landsvägscykling, familjen, fotboll, mat, cortado
André stod också vid ett vägskäl.
– Jag ställde mig frågan: tror jag att vi kommer ha mindre datorer framför oss och att internet kommer stängas ner? Svaret var väl nej i båda fallen, och då tänkte jag att det var en svacka nu och att det skulle stabilisera sig. Så jag fortsatte, berättar han.
Efter examen fick han jobb som webbdesigner på en reklambyrå i Oslo, och tre år senare lämnade han det för att jobba inhouse på en webbshop som sålde skate- och snowboardprylar. Gemensamt för båda uppdragen var att han fick göra “lite av allt”.
Har utvecklats
Fyra år därefter hamnade André Aznar på Kodamera.
– Man var en byrå med väldigt mycket tekniskt fokus: att utveckla och bygga “features” åt kunder. Idag är det en stor skillnad i förståelsen kring design och UX jämfört med då, och jag har såklart lärt mig en massa. Sedan har det ju hänt väldigt mycket inom webbvärlden generellt. För tio år sedan hade man ju inte ens börjat surfa på mobilen, konstaterar han.
André har under tidens gång också utökat sitt ansvar till att även ha ordet “teamleader” intill “art director” på sitt visitkort.
– Min lärare, som även var rektor och huvudansvarig för vår utbildning, under studietiden sa till mig någon gång att “du är designer nu, men förr eller senare blir du projektledare”. Men jag sa bara: “Nä, det kommer jag inte alls bli, jag vill ju designa.” Och när chansen dök upp hos Kodamera så var jag sugen på att testa, så han fick rätt till slut och jag klev in i en delad roll.
Gillar du den kombinationen?
– När man har en balans mellan rollerna så är det kanon, och då trivs jag väldigt bra. Redan innan jag blev teamleader så hade jag ju någon form av informellt ansvar. Jag märkte själv att jag hade väldigt svårt att sitta still i båten och vänta på att saker skulle hända, utan då tog jag gärna tag i det istället, berättar 45-åringen.
Möjligheter att utvecklas
Att han tillbringat ett decennium på samma arbetsplats beskriver han å ena sidan som resultatet av att han är “bekväm och trygg”, å andra att Kodamera som arbetsgivare har gett honom möjligheten att utvecklas och påverka verksamheten.
André Aznar har även varit delaktig i processen kring att fundera ut hur man – i en oerhört konkurrensutsatt bransch – lyckas bibehålla kontinuitet bland de anställda.
– Vi tror att om personalen och kompetensen stannar länge så är det bra för företaget. Hos Kodamera är man inte låst i en roll som man fått, utan man har möjlighet att röra sig mellan dem och utforska nya roller. Det tror jag är en nyckelfaktor till att många väljer att stanna.
Själv har han genom åren tagit sig an många utmanande och utvecklande projekt, och minns i synnerhet när man var med och digitaliserade “boligpärmen” – de norska dokument som följer med vid husköp – för Mitt Hjem (tidigare Inforum). Han tar även upp uppbyggnaden av IHM Business Schools webbplats, succén med WallVisions nya digitala hemvister för flera av deras tapetvarumärken och arbetet med den hyllade Wolters Kluwers-tjänsten Skatteinformation.
Andra höjdpunkter är förstås alla resor med Kodameragänget: kickoffer på exempelvis Sicilien och Mallorca, DrupalCon-besök i flera europeiska storstäder.
Vad har då framtiden att erbjuda? André lever helst i nuet, men konstaterar att både han och kollegorna hela tiden vill framåt och uppåt. En del i det är att bli ännu mer datadrivna.
– Förr kanske man byggde och bara hoppades på det bästa, men genom att ta beslut baserade på kunskap snarare än gissningar så har vi möjlighet att göra rätt i större utsträckning från början, säger André, redo att ta sig an tio nya år på Kodamera.
Vill du dra nytta av Andrés expertis?
Knappa in din kontaktinformation så hör av vi av oss så snabbt vi kan!