Artikel
Funktionen Mural ger WallVision fördelar i plural
Mönstrade tapeter innebär ofta mycket spill. Med webbappen Mural har dock Kodamera sett till så att både Boråstapeter och dess kunder slipper materialbortfall och onödiga kostnader.
I över ett sekel har Boråstapeter hjälpt svenskarna att klä sina väggar i vackra mönster och färger. Idag gör man det med hjälp av en ny webbplats, byggd av Kodamera, men också en så kallad Augmented Reality-app, där presumtiva kunder kan testa tapeter i hemmet med hjälp av sin mobiltelefon.
En annan funktion som Boråstapeter nyligen presenterat är Mural. Den går inte att ladda ner till telefonen, utan är tillgängliggjord på webbplatsen där besökaren väljer bland ett urval av tapeter, anger storleken på den aktuella väggen och sedan måttanpassar tapeten via en dynamisk bild. Man placerar därmed mönstret på det ställe som önskas och kan direkt se hur många våder som behövs.
När kunden knappat in all information så går beställningen till tryckeriet, som kan trycka tapeten exakt så som den är tänkt att se ut på väggen. På så sätt påverkar Mural-appen även produktionsfasen i positiv bemärkelse.
– Vi har tittat på förlagor på flera webbplatser, men ambitionen har hela tiden varit att designa den här appen ännu lite bättre. Det har däremot inte varit helt enkelt: den ska funka både på desktop och i mobil, och det har överlag varit ganska stor komplexitet i alla moment. Jag har fått klia mig en del i huvudet, erkänner André Aznar, Art Director på Kodamera.
“Helheten är mycket bra”
Rent tekniskt har man skapat ett API – en specifikation av hur olika applikationsprogram kan använda och kommunicera med en specifik programvara – som tillhandahåller information om tapeten. Den läses sedan in i appen, som är byggd med hjälp av ramverket Vue.js.
– Vi har också löst så att appen använder något som heter “local storage”. Har du som besökare varit inne på en tapet och testat lite olika inställningar för att sedan återvända till den sidan om en vecka så är inställningarna sparade, och du kan fortsätta där du slutade, säger utvecklaren Ola Lundén som framförallt samarbetat med Kodamera-kollegorna Linnea Johansson och Vigfus Valgeirsson i det här projektet.
Att man nått i mål med projektet gläder också Oskar Gissberg, Head of Digital på Boråstapeter.
– Det här betyder att vi äntligen kan sälja måttanpassade artiklar på vår webbplats, vilket såklart gör stor skillnad. Helheten är också mycket bra, även om det fortfarande finns grejer att skruva på, konstaterar han.
Boråstapeter ingår i WallVision-koncernen, och en konsekvens av det är att Mural-appen sannolikt också kommer att användas på webbplatserna för övriga varumärken, däribland Mr Perswall.
– Vi har haft med oss det i tanken när vi har byggt detta: det ska vara lätt att lägga in funktionen hos övriga varumärken och utnyttja samma teknik. Det kanske blir en annan “look and feel”, men samma funktionalitet, säger Ola Lundén.
Behöver ni en ny digital partner?
Kontakta oss för att berätta om ert behov, så tar vi det därifrån.