Artikel
Köpa Perswalls tapeter blir lätt med helt nya betalsätt
På den splitternya webbplatsen för varumärket Perswall går det att beställa måttanpassade premiumtapeter till valfritt utlämningsställe. Men bygget, som bland annat Kodamera stått för, har inte bara handlat om design, utan också om att implementera helt nya betalsätt.
Embellence Group (tidigare WallVision) är marknadsledande i Norden inom segmentet premiumtapeter, och har under det senaste decenniet varit framgångsrikt i att ta marknadsandelar även på ett internationellt plan. Idag finns koncernens tapeter – i form av varumärken som Cole & Son, Wall&decò, Boråstapeter samt Pappelina – i över hundra länder runtom i världen.
Kodamera har tidigare varit involverat i nylanseringen av flera webbplatser för dessa varumärken, och hösten 2020 fick man i uppdrag att göra ett liknande arbete för Perswall.
Den fanns dock en markant skillnad: övriga varumärken, däribland Boråstapeter, säljs inte till slutkonsument utan går endast att få levererade via återförsäljare. Det innebär visserligen att tidigare plattformar har kunnat repeteras i viss utsträckning – vid sidan av Perswalls specifika önskemål samt behov – men också att det ställts andra krav.
“En bra slutprodukt”
Utmaningen har i första hand bestått av så kallade integrationer, vilket i klartext innebär att olika informationssystem kopplas ihop. I det här fallet har det handlat om betalsystemet Klarna och fraktsystemet Zhipster, för att både betalning och leverans ska kunna flyta på så smidigt som möjligt för kunden.
– Vi har bland annat byggt om kassan, det vill säga “checkouten”, så att den fungerar ihop med Klarna och Zhipster, och sedan synkat dessa mot ett affärssystem där vi hämtat data från ett PIM-system. Det har med andra ord gjorts många avancerade integrationer under projektets gång, konstaterar Kodameras teamleader och art director André Aznar.
Från Perswalls sida har Anton Petersson ansvarat för projektet. Han driver till vardags det egna konsultbolaget NOOS, som är specialiserat på affärsutveckling riktad mot e-handel, och säger sig vara “väldigt nöjd” med det arbete som Kodamera stått för.
– Deras process och arbetssätt har verkligen gjort så att vi fått en bra slutprodukt. Framförallt gillar jag öppenheten i deras “mindset” kring att lösa uppgifter. Det har gjort så att vi fått en bättre produkt än vi hade kunnat tänka oss med de förutsättningar som vi gick in i projektet, konstaterar han.
En uppdaterad Mural-app
Dessutom har andra funktioner introducerats. Kodamera ligger sedan tidigare bakom webbappen Mural, där användaren kan välja ut en tapet och måttanpassa den med hjälp av en dynamisk bild. Tapetbeställningen går sedan till digitaltryckeriet och trycks exakt så som den är tänkt att se ut på väggen, vilket bland annat eliminerar materialspill i produktionsfasen.
På Perswalls nya webbplats, som lanserades i slutet av mars 2021, används Mural men i en uppdaterad version. Tack vare en ny funktion kan vissa mönster skalas upp långt större än tidigare, upp till 20 x 20 meter, vilket ger fördelar både för potentiella kunder och för Perswall som bolag.
Och från den sistnämnda partens sida är man belåten med de förändringar som skett tack vare Kodamera och övriga parter. I projektet har nämligen även Jeeves, som levererar molnbaserade affärslösningar, samt den digitala byrån Capo, här ansvarigt för att PIM:et ska fungera smidigt tillsammans med övriga system, varit involverade.
– Jag tycker att vi har höjt den kommersiella nivån i uttrycket samtidigt som det också tillkommit en hel del funktionalitetsförbättringar, konstaterar Anton Petersson nöjt.
Kan vi hjälpa dig på något sätt?
Vi delar gärna med oss av vår digitala expertis. Beskriv din utmaning i formuläret nedanför och skicka med dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort!