Artikel
Kodameras nya arbetsmetod ger eko för Ebeco
Med en helt ny arbetsmetodik har Kodamera snart nått slutmålet på den digitala resa som ska resultera i en ny webbplats för Ebeco, och där ambitionen är att slutanvändaren enkelt ska kunna hitta rätt produkter i företagets breda utbud av värmelösningar.
Ebeco är ett av Skandinaviens ledande företag inom bland annat elektrisk golvvärme samt frostskydd för privatpersoner och företag. Huvudkontoret återfinns i Göteborg, men man verkar på en internationell marknad.
Kodameras samarbete med Ebeco startade för ungefär tio år sedan, och har exempelvis lett till bygget av den populära webbtjänsten Garantera, där elinstallatörer på ett smidigt sätt kan dokumentera och säkerställa sina värmeinstallationer. Tillsammans med Ebeco har Kodamera även skapat Golvvärmeguiden, en digital service som riktar sig till privatpersoner.
Ett tätt samarbete
Det senaste projektet i ordningen är sajten ebeco.se, vars nya utformning baseras på en omfattande effektkartläggning. Genom intervjuer med elinstallatörer och Ebecos egna säljare har Kodamera samlat på sig insikter och data som utgör utgångspunkten vid skapandet av den nya webbplatsen, vars design korrelerar med den nya grafiska profil som tagits fram.
– Mikael (Sjövind) hos oss har tillsammans med byrån Plats! tagit fram ett nytt utseende, en ny arkitektur, för Ebecos produkter. I det ingår ett rejält uppdaterat gränssnitt där produktlistningar tas till en helt ny nivå i tillgänglighet och användarvänlighet, berättar Adam Evertsson, kundansvarig projektledare på Kodamera.
Nya Ebeco.se, som är tänkt att lanseras under första halvåret av 2021, kommer att vara byggd på innehållshanteringssystemet Drupal 8, som i ett redaktionellt perspektiv erbjuder långt bättre möjligheter än tidigare.
– Det har ett helt nytt gränssnitt för de redaktörer som jobbar i verktyget, bland annat i form av ett fullfjädrat mediebibliotek. Drupal fylls på med ny genomprövad funktionalitet två gånger om året dessutom, vilket behövs eftersom webben ändras så snabbt, säger Adam Evertsson.
“Ett paradigmskifte”
Den arbetsmetod som använts under projektet kallas för “Dual Track Agile”. I dess koncept har regelbundna möten med Ebeco ingått – i det här fallet varannan vecka – för att avhandla den kontinuerliga ström av idéer som dykt upp. Därefter har man lagt in de kompetenser som varit lämpliga för att utforska dessa.
– Istället för att idéerna kommer rakt in till vårt tekniska team så sätter vi upp en mer strategisk front, bestående av oss som är analytiker eller mer inriktade mot UX. Då blir det att man pratar och skissar tillsammans, skapar idéer och provtrycker dem. Det eliminerar hela offertförfarandet, säger Mikael Sjövind, arkitekt på Kodamera.
Enligt honom är det “ett paradigmskifte” kring hur man jobbar med en kund.
– Istället för att sitta på vår kammare och designa och bygga saker utan att ha testat eller bollat dem med en större grupp så samskapar vi med Ebeco och deras kunder. Då slipper man skjuta från höften, vilket jag tror ger mer relevant information på sajten.
Jenny Cleröd, som är marknadschef på Ebeco, har varit med under hela processen och ser stora vinningar i att få en digital hemvist som är modern och funktionell.
– Vi har länge känt ett behov av en uppdaterad webb och ser fram emot en hemsida som känns “up-to-date”. Genom att skippa några nivåer och därmed färre klick tror vi att hemsidan kommer att vara mer lättnavigerad, såväl för besökare som för redaktörer, säger hon och konstaterar att man via många års samarbete med Kodamera nu är en gemensam, väloljad maskin:
– Vi tycker att vi känner varandra ganska väl vid det här laget, och vi litar på Kodamera som en trygg och kunnig partner som alltid levererar.
Behöver ditt företag en ny webbplats?
Det går relativt snabbt för digitala lösningar att bli omoderna. Men oroa dig inte – vi finns bara ett kontaktformulär, mejl eller telefonsamtal bort!