Artikel
Lätt att välja rätt produkt i Ebeco nya webblösning
Kodamera tog nyligen fram ny webbplattform åt värmeleverantören Ebeco. Lösningen innehåller flera spännande funktioner, däribland en artikelguide som bygger på avancerade algoritmer. – Det är något av de coolaste vi har byggt, säger Mikael Sjövind, arkitekt på Kodamera.
Ebeco är ett av Skandinaviens ledande företag inom bland annat elektrisk golvvärme och frostskydd, och riktar sig mot såväl privatpersoner som företag. Huvudkontoret återfinns i Göteborg, men Ebeco är samtidigt verksamt på en internationell marknad.
Samarbetet med Kodamera inleddes för över ett decennium sedan, och det senaste i raden av gemensamma projekt är den nya webbplattformen. I en tidigare artikel har vi berättat om den omfattande effektkartläggning som varit en del av förarbetet, och som i slutändan ledde till att man kunde mappa upp sex övergripande kategorier för användarbehovet.
Ett smartare sätt att rätta artiklar
En förändring som föranletts av just detta är den nya guidestrukturen, som ersatt sporadiskt insprängda informationssidor i menyn.
– Det är en väldigt stor ingrediens i konceptet att jobba med redaktionellt innehåll på det här viset. Vi kommer givetvis följa upp om vi får in trafik till guiderna och om användarna är nöjda med informationen, för tanken är ju att de ska svara på frågorna på riktigt. Vi ska inte bara jobba med marknadsföring utan verkligen utbilda folk, säger Mikael Sjövind.
Målet har varit att förenkla kundens sökande efter rätt produkt, vilket bland annat skett genom att ännu tydligare punktat upp divergerande egenskaper mellan dessa, men även genom att skapa en funktion på webbplatsen som heter Artikelväljaren.
Det är ett interaktivt verktyg där man ställer in storleken på golvytan och önskad effekt, och får i realtid upp ett svar på vilken produkt som är bäst lämpad. Verktyget byggdes i javascriptramverket React, eftersom det har förmågan att utan sidomladdningar uppdatera gränssnittet med användarens personliga rekommendationer. Vid foliebaserade golvvärmeprodukter, som fungerar likt en tapet du rullar ut på golvet, får användaren en visualisering som visar precis hur olika kombinationer av bredder ska förläggas på ytan.
Stor effektivisering
Den nya webbplatsen har tagits fram i samarbete med byrån Plats! och finns, liksom den gamla, på fem olika språk. Här har Kodamera underlättat översättningen genom att se till så att den behöver ske på ett ställe snarare än flera. Enligt Mikael Sjövind innebär det en “rejäl intern effektivisering”.
Han lyfter också fram den sista pusselbiten i sajtbygget: en avslutande sökfunktion där kunden kan hitta installatörer inom ett geografiskt angivet område, exempelvis fem mil från det egna hemmet. Den informationen har integrerats över från webbtjänsten Garantera, som Kodamera också byggt, och där elinstallatörer på ett smidigt sätt kan dokumentera samt säkerställa sina värmeinstallationer.
Ebecos marknadschef, Jenny Cleröd, har varit delaktig under hela processen och är positiv till hur den nya webben förbättrar den sammantagna kundupplevelsen.
– Vi är mycket nöjda med resultatet! Det är en knapp månad sedan lansering så sidan är fortfarande ung och vi och våra kunder håller för fullt på att lära känna den, men så här långt känns det väldigt bra. Sidan har ett par helt nya funktioner som vi är väldigt spända på hur de kommer att tas emot av vår största kundgrupp: elektrikerna, säger hon.
Läs mer om projektet i vår kundcaselistning och besök gärna Ebeco.se.
Söker du en flexibel och lösningsorienterad digital byrå?
Då har du kommit till rätt plats! Hör av dig via formuläret nedan så återkopplar vi så snart vi kan.