Artikel

Rapport från DrupalCon

Daniel Vaziri
Daniel Vaziri28 november 2019

Kompetensutveckling är en viktig sak för kollegorna på Kodamera, och det ges åtskilliga tillfällen för oss på kontoret att fördjupa oss i olika ämnen och fortbilda oss på olika sätt. Ett av de mer trevliga sätten att göra detta på är naturligtvis att åka på konferenser och gå på föreläsningarna där - som när vi samlar ihop oss och åker till den stora europeiska konferensen för Drupal - DrupalCon!

Uppsträckta händer med programblad för konferensen DrupalCon

Det har gått strax över sex månader sen jag ivrigt tog mina första steg som Kodamera-anställd. En av många anledningar till att jag sökte mig just till Kodamera var att man konsekvent investerar i de anställdas kompetensutveckling. Detta görs genom flera aktiviteter så som - kreativa fredagar där man arbetar med egna projekt eller varför inte den 4-timmar långa kompetensutvecklingen varannan måndag som man får schemalägga helt själv. Det fanns dock en aktivitet som jag såg extra mycket fram emot - den årliga konferensresan till DrupalCon.  

DrupalCon 2019 ägde rum i Amsterdam och var ett 4 dagar långt event där kunskap, samarbete och nätverkande kretsade runt temat Drupal - ett av världens mest framgångsrika open source CMS som vi på Kodamera är experter inom. 

Som förstagångsbesökare visste jag inte riktigt vad jag skulle förvänta mig, men mitt mål var att få en större inblick i communityn runt Drupal. 

Något för alla

Ett par dagar innan konferensen laddade jag ner eventappen då ryktet gick att man kunde skapa sitt alldeles egna konferensschema baserat på vad man ville ta del av. Underbart tänkte jag! Och visst - här fanns verkligen något för alla. 

Konferensen är uppdelad i olika ”spår” som t.ex marketing + business, backend, frontend, devops + infrastructure & community m.m. Inom varje spår förekom en rad olika föreläsningar kopplade till ämnet. Utbudet detta år upplevdes som enormt och det fanns inte en chans att man skulle kunna se allt, så det gällde att välja sina favoriter på förhand. 


Väl på plats uppstod snabbt grupperingar bland oss Kodamerianer baserat kring vilka föreläsningar som stod på tur. Man gick sällan iväg ensam på en föreläsning utan hade oftast sällskap av en god kamrat. Som bin surrade vi runt mellan olika föreläsningsrum på det gigantiska eventcentrat Amsterdam RAI. 

Som den flock vi är möttes vi upp mellan varven vid vår bikupa (läs: ståbord) och utbytte erfarenheter och nytillkommen kunskap över en matbit och dryck, som det fanns god tillström av innan det var dags att flyga vidare till nästa aktivitet. Ville man ta en paus från föreläsningssalen fanns det ett 30-tal företag på plats med diverse budskap (eller Swag) att ta del av. Pacman-spelmaskinen blev en inte alltför sällsynt hållplats i pauserna när barnet i oss trädde fram och minsann skulle visa vem som var bäst. 

I anslutning till konferenscentret låg också en väldigt mysig park där några av oss tog en promenad för att nypa lite frisk luft under konferensens sena timmar. 

Vart Drupal är på väg - konferensens höjdpunkt!

Det hade redan på förtur ryktats om att Dries, grundaren till Drupal, keynote var något att se fram emot. Visst var det så. Kanske för att jag själv är lite av en visionär men hans föreläsning om framtiden och vart vi var på väg fick alla i hela aulan att känna stolthet, tillhörighet och ett jävlar anamma om att - nu kör vi! 

Dries inledde sin Keynote med en ganska så gedigen tillbakablick till de olika strategiska initiativen som man arbetat med på Drupal 8. Allt visualiserades i form av en bergstopp med Drupal 8 på toppen och 4 olika spår som ledde oss strategiskt skulle leda oss hit. En fin metafor om hur vi klättrar mot en önskad vision.

Dries Buytaert på scen under konferensen DrupalCon

Efter att ha gett olika contributers (folk som bidragit till utvecklingen av plattformen) beröm för deras insatser genom att hylla deras arbete med Drupal 8 skiftade vi blicken mot ett nytt berg i horisonten. Ett berg med nya tuffa spår upp mot toppen av releasen för Drupal 9.

Här presenterades mer holistiska initiativ som att vi måste arbeta med att förbättra förstagångsupplevelsen för nybörjare. Drupal är känt som ett intermediate/expert verktyg för den mer avancerade användaren idag. Vi fick se statistik kring andra stora CMS som Adobe och Wordpress som lyckas charma nybörjare, och som väckte funderingar kring hur Drupal kan bli en spelare även på nybörjarmarknaden. 

Det talades också mycket om hur vi kan skapa en ännu starkare community med tagline - let’s go even faster by enabling and growing makers. Här menar man att en övergripande utmaning är att involvera fler människor, men även fler kompetenser (utöver utvecklare) så som UX, digitala strategi, marknadsföring, affärsstrategi m.fl. till att bidra för Drupals utveckling. 

Dries talade om flera initiativ och spår som kunde vara intressanta för Drupal 9, men det kändes som att ansvaret och frågan även delades med oss som satt där - Vad tycker vi är viktigt? 

Keynoten avslutades med stående ovationer och en god känsla inför konferensens fortsatta dagar.  

Ett mer sammansvetsat team

Utöver att vi fått ta del av en fantastisk konferens så ska vi inte underskatta det faktum att man åker iväg med sitt team. Vi tog del av spännande föreläsningar och ny kunskap kring vår profession, men vi fick också tid till att sitta ner med varandra under flera middagar,bryta bröd samt lära känna varandra bättre. Under sista dagen hade vi lite friare aktivitet där ett gäng av oss hyrde cyklar och upptäckte delar av Amsterdam.

Två av våra kollegor på cykel, hållandes hand med varandra

Jag är övertygad om att det inte bara var våra band till Drupal-communityn som stärktes utan minst lika mycket till vårt team - vilket var minst lika viktigt. Tack för det - och på återseende!

Är du sugen på att jobba hos oss på Kodamera?

Slå Jonas en signal, eller skicka ett mejl, och berätta att du är intresserad av att bli en i vårt härliga gäng.

Jonas Sahlin

Jonas Sahlin

Kundansvarig/Partner

jonas@kodamera.se0734-25 25 02

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

I vårt nyhetsbrev delar vi med oss av vår vardag som kretsar kring skräddarsydda webblösningar och vårt medarbetardrivna arbetssätt.

Vill du veta mer om hur vi behandlar personuppgifter?